Organisatieontwikkeling
De visie “Twee-benigheid: Verbonden en goed geregeld” die samen met management en medewerkers is ontwikkeld, wordt steeds meer geladen in de praktijk. Wij zetten met de organisatie-ontwikkeling in op het internaliseren van deze visie en daarmee op het duurzaam ontwikkelen van de ambtelijke organisatie. Hier wordt in een plan van aanpak verder vorm en inhoud aan gegeven. Concrete mijlpalen zijn onder andere managementbijeenkomsten (2-3 per jaar) waar organisatie-brede ontwikkelingen aan bod komen en er gezamenlijk wordt gebouwd aan onze aanpak en werkwijze. Daarnaast worden er zeepkistsessies voor medewerkers gehouden en wordt het management gefaciliteerd om de gewenste ontwikkeling ook met de teams op te pakken. De doorontwikkeling van de organisatie is gestoeld op veranderprincipes waarbij eigenaarschap en leren vanuit de praktijk rode draden zijn. Er wordt gemonitord welke experimenten, nieuwe werkwijzen en pilots effectief zijn om de beoogde resultaten te behalen, het lerend vermogen te vergroten en elkaar te inspireren. Ontwikkelingen vanuit bijvoorbeeld de implementatie van de Omgevingswet, het steeds meer buurtgericht werken en de verschuiving in het sociaal domein van zorg naar welzijn zijn feitelijk de aanjagers om ons werk twee-benig op te pakken, “verbonden” met de inwoners en “goed geregeld” vanuit het publiek belang.
Interne beheersing
‘Goed geregeld’ betekent onder meer dat de gemeente Hilversum de interne beheersing op orde heeft. Dat wordt steeds belangrijker, door de toenemende maatschappelijke behoefte aan transparantie, zorgvuldigheid in besluitvorming, en bescherming van privacy, en de zich steeds sneller ontwikkelende hacktechnieken die de veiligheid van onze informatie bedreigen. De stijgende eisen worden geborgd in wetgeving, zoals aanpassingen van het BBV (financiële control) en de introductie van de AVG (informatiebeveiliging en privacy).
Om de grip op onze besluitvormingsprocessen, financiële processen, en andere bedrijfsprocessen te verstevigen, maken we gebruik van de web-based applicatie Key Control Dashboard. Hierin is met ingang van 2019 voor de belangrijkste processen vastgelegd welke controles er dienen plaats te vinden.
Op het gebied van informatieveiligheid en privacy wordt in 2019 de lijn van 2017 en 2018 voortgezet. We zijn goed op weg om ons te kunnen houden aan de uiteindelijke 300 normen van de Baseline Informatieveiligheid Gemeenten (BIG) en aan de aangescherpte vereisten op het gebied van privacy onder de AVG. Het toezicht vindt plaats volgens de verplichte ENSIA-systematiek en wordt uitgeoefend door een Functionaris Gegevensbescherming en een privacy en security officer . Eventuele incidenten worden geregistreerd en er wordt beoordeeld of en hoe herhaling kan worden voorkomen. Het bewustzijn onder de medewerkers wordt op niveau gehouden met workshops en mystery guests .
Gemeentelijke samenwerking
De provincie Noord-Holland wil de bestuurskracht in de regio versterken. Op het moment dat deze begroting geschreven wordt (zomer 2018), bereidt de provincie een herindelingsontwerp voor. Ten aanzien van Hilversum richten zij zich op een fusie met Wijdemeren, als tussenstap naar één gemeente voor de Gooi en Vechtstreek. De lopende (ARHI)procedure is met een half jaar verlengd door de provincie. De provincie ziet 1 januari 2021 als eerst haalbare fusiedatum.
In 2017 zijn we met Gooise Meren gaan samenwerken op ICT-gebied. Bij de samenwerking staan twee doelen centraal: (1) betere borging van de continuïteit (‘goed geregeld’) en daardoor betere dienstverlening aan de burgers (‘verbonden’), en (2) kostenbesparing. We zijn in 2017 begonnen met een gezamenlijke frontoffice (servicedesk en werkplekbeheer). In 2018 onderzoeken we ook welke andere mogelijkheden voor samenwerking er nog zijn. Bij aanbestedingen voor hardware en software trekken we steeds meer gezamenlijk op en hanteren waar mogelijk dezelfde standaarden. Ook wisselen we steeds meer kennis uit.
Samenwerken in netwerken en met externe partners
De gemeente zet zowel bestuurlijk als ambtelijk in op een actieve bijdrage in netwerken, met een duidelijke ‘brengen’ en ‘halen’ structuur. We investeren en maken gebruik van deze investering ten behoeve van de samenleving. Daarbij versterken de netwerken onze eigen regio en kunnen we gezamenlijk optrekken naar provincie, Rijk en Europa. We maken deel uit van de Metropool regio Amsterdam (MRA), de Economic Board Utrecht (EBU) en zijn recent toegetreden tot het netwerk van de G40 van middelgrote gemeenten.
Het G40-stedennetwerk is het netwerk van 40 (middel)grote steden in ons land, die elkaar vinden in de stedelijke vraagstukken waar de leden van het netwerk voor staan. Het belangrijkste doel van het G40-stedennetwerk is het behartigen van de gezamenlijke belangen van de G40-steden op diverse beleidsterreinen richting kabinet, Eerste en Tweede Kamer en ministeries.
De verschillende beleidsterreinen zijn binnen het netwerk ondergebracht in drie pijlers; de Sociale Pijler, de Pijler Economie en Werk en de Fysieke Pijler. Iedere pijler heeft een werkprogramma.
Daarnaast heeft het G40-stedennetwerk ook een belangrijke rol waar het gaat om kennisuitwisseling. Het netwerk biedt een breed platform voor kennisuitwisseling tussen de steden onderling zowel op bestuurlijk als ambtelijk niveau en geeft ruimte aan kennisdeling met partners op de diverse beleidsterreinen van het netwerk.
Het stedennetwerk zoekt zowel in de belangenbehartiging als in de kennisuitwisseling samenwerking met andere partijen, zoals de VNG, de G4, het IPO en Platform31.