Ons financieel perspectief is gunstig. Dat komt door ons degelijke financiële beleid van de afgelopen jaren en de goede economische vooruitzichten. Zonder te hoeven bezuinigen, investeren we verder in Hilversummers en Hilversum en kunnen we de stijging van woonlasten beperken. We zetten ons financiële beleid onverkort voort, om te zorgen dat latere generaties geen last hebben van de keuzes die wij nu maken.
De komende vier jaren kunnen wij zo’n €26 miljoen op exploitatiebasis besteden aan nieuwe uitgaven en investeringen voor de inwoners en de stad. Eerdere uitgaven betalen zich alweer uit. Zo heeft het centrum van Hilversum de laatste jaren een metamorfose ondergaan. Het Marktplein is van een saai terrein omgetoverd tot een levendige plek. Ook andere plaatsen in het centrum zijn tot bloei gekomen. En het aanbod van culturele en sportieve evenementen is zo groot, dat Hilversum sinds kort een eigen Uitagenda heeft. Alles bij elkaar maakt dit Hilversum aantrekkelijk voor inwoners, maar ook voor mensen van buiten onze gemeente. Die aantrekkingskracht is terug te zien op de woningmarkt, waar meer vraag dan aanbod is. Daarom blijven wij de komende jaren woningen bouwen, maar alleen in binnenstedelijke gebieden. We willen dat Hilversum een groene gemeente blijft. Groen op allerlei gebieden, want duurzaamheid staat hoog op onze agenda. We willen nog steeds in 2040 aardgasvrij zijn en in 2050 klimaatneutraal.
Samenwerking is belangrijk voor deze gemeente. Dat doen we onder meer met onze buurgemeenten, de regio, (maatschappelijke) partners en ondernemers, maar vooral met inwoners. De afgelopen jaren heeft de gemeente extra ingezet op buurten en dat blijven wij doen. Buurtcoördinatoren hebben inmiddels hun kracht bewezen als schakel tussen de inwoners en het raadhuis. Ook in de toekomst blijven zij belangrijk. Dat geldt ook voor wijkcentra, die een grote rol spelen bij het welzijn van veel inwoners. Daarnaast is het van groot belang dat mensen zich veilig voelen in hun eigen buurt. In gesprekken met buurten proberen we te ontdekken wat er nodig is zodat mensen zich veilig voelen.
Hilversum is nog steeds dé plek waar het gebeurt op mediagebied. Wij zorgen dat dit in de toekomst zo blijft: het geeft ons niet alleen gezicht, maar ook verdere economische groei en werkgelegenheid. Die ambitie strekt zich ook uit naar de schoolbanken. Het is onze wens dat Hilversumse scholieren zich straks de meest mediawijze kinderen van het land mogen noemen. Bedrijven in de creatieve sector willen we extra stimuleren en ook andere ondernemers staan we graag bij met raad en daad. We ontwikkelen niet alleen een ondernemerssteunpunt, maar willen goed kijken naar wat nodig is, bijvoorbeeld voor de bereikbaarheid van de stad, cultuur, onderwijs en andere voorzieningen.