Ondernemende stad
Opgave van de stad
Hilversum wil een stad voor wonen en werken blijven. In de afgelopen jaren is de werkgelegenheid gedaald. De ambitie is om dit beeld te veranderen door kansen voor werkgelegenheidsgroei te pakken. Dat doen we door te investeren in de sectoren die in de Hilversumse economie sterk zijn: de creatieve sector, gezondheid en sport. Binnen deze sectoren simuleert de gemeente clustervorming, netwerken, innovatie en talentontwikkeling. We leggen een rode loper uit voor nieuwe bedrijvigheid. Een aantrekkelijk vestigingsklimaat en goede werklocaties zijn daarvoor onmisbaar. Net als een uitstekende dienstverlening vanuit de gemeente aan grote bedrijven, de middelgrote en kleine bedrijven, en zelfstandigen. Bestaande werklocaties kunnen we versterken door in te zeten op een mix van werken, ontmoeten en onderwijs.
Ambities
Economische ontwikkelingen
Activiteit
Economische ontwikkelingen
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Economische ontwikkelingen
1. Economische ontwikkelingen
Het versterken van de Hilversumse en daarmee regionale economie door beter samen te werken met bedrijven, onderwijsinstellingen en andere overheden. De gemeente jaagt aan, initieert en faciliteert, waarna de regie ook bij andere partijen komt te liggen
Activiteiten
●
Verstevigen van de rol van Hilversum in samenwerkingsverbanden die helpen bij economische versterking: Economic Board Utrecht; Metropoolregio Amsterdam; Economic Board Gooi & Vechtstreek; Amsterdam Economic Board; G40.
●
Opstellen uitvoeringsprogramma’s voor versterking clusters media en gezondheid.
●
Faciliteren van de doorontwikkeling van Media Perspectives.
●
Ondersteunen van de stichting Stadsfonds bij evaluatie van het fonds en treffen voorbereidingen (verordening, uitvoeringsovereenkomst).
●
Faciliteren convenant Centrummanagement.
●
Onderzoeken naar over te dragen budgetten voor parkmanagement Havenkwartier en Kerkelanden.
●
Faciliteren van de verbinding tussen ondernemers, specifiek de ontwikkeling van een ZZP-netwerk.
●
Smart City platform verder ontwikkelen.
●
Inzetten op innovatieve, technologische toepassingen ter versterking van het vestigingsklimaat.
●
Het verbeteren van de dienstverlening aan ondernemers door het verlagen van de administratieve lastendruk.
Werklocaties
Activiteit
Werklocaties
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Werklocaties
2. Werklocaties
Het realiseren en behouden van voldoende, aantrekkelijke en levendige werklocaties, bestaande uit een mix van formele en informele werklocaties
Activiteiten
●
Onderzoeken van de mogelijkheden tot doorontwikkelen van het Media Park.
●
Doorontwikkelen van het Arenapark in nauwe samenwerking met alle stakeholders.
●
Behouden en realiseren van voldoende toekomstbestendige werklocaties (formeel en informeel) in de Spoorzone en het daar omliggend gebied.
●
Planvorming Crailo, specifiek het opstellen van het bestemmingplan, om zo snel als mogelijk bedrijvigheid op Crailo mogelijk te maken.
●
Planvorming Kerkbrink, gericht op realisatie van een mediacultuurcluster rond het plein en een aantrekkelijk heringerichte openbare ruimte.
●
Planvorming stationsgebied, gericht op het realiseren van een aantrekkelijk entree naar het centrum, een betere bereikbaarheid en een autoluwe Stationsstraat.
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Activiteit
Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
3. Bedrijfsloket en bedrijfsregelingen
Beter faciliteren van bestaande, gevestigde bedrijven en meer nieuwe bedrijven en instellingen verleiden om zich in Hilversum te vestigen
Activiteiten
●
Het ontwikkelen van een ondernemerssteunpunt.
●
Strategisch accountmanagement naar grote bedrijven, groeiers en bedrijven die voorzien in lager geschoolde arbeidsplaatsen.
●
Strategisch accountmanagement voor het aantrekken van nieuwe bedrijven en instellingen. Kansen liggen met name in de creatieve sector.
●
Investeren in internationaal onderwijs.
●
Aandacht voor de aansluiting van (laaggeschoolde) arbeid op de arbeidsmarkt via o.a. programma’s zoals MakeITwork.
Economische promotie
Activiteit
Economische promotie
../Werken/Ondernemende stad/Activiteit/Economische promotie
4. Economische promotie
Beter promoten van Hilversum (naar bewoners, bezoekers en bedrijven) en leuke, beter bezochte en bij het profiel van Hilversum passende evenementen
Activiteiten
●
Het bevorderen van aantrekkelijke evenementen op meerdere plekken in de stad voor alle doelgroepen.
●
Stimuleren van de verdere ontwikkeling van Hilversum Marketing als marketingorganisatie.
●
Het bevorderen van toerisme door ons aan te sluiten bij het spreidingsbeleid van Amsterdam Citymarketing.
●
Ondersteunen van de Dutch Media Week.
●
Vaststellen van locatieprofielen voor evenementenlocaties en verwerken in bestemmingsplannen.
●
Vernieuwen van de marktverordening om zo bij te dragen aan een aantrekkelijke, toekomstbestendige markt.
●
Nieuwe aanbestedingen in buitenreclame, aansluitend bij de ontwikkelingen op die markt.