Veilige stad
Opgave van de stad
Veiligheid is een belangrijk thema voor de inwoners van Hilversum. Uitgangspunt is een leefbaar en veilig Hilversum met betrokken inwoners. Het gaat steeds over preventie, signaleren, interveniëren en handhaven. Een veilig Hilversum is ook een voorwaarde voor een levendig Hilversum. Een veilig Hilversum vraagt een integrale aanpak van criminaliteit, overlast en onveilige situaties. Dit betekent een heldere aansturing vanuit de gemeente met voldoende capaciteit en goede samenwerking met de veiligheidspartners. Hierbij hebben we ook oog voor de kostenbeheersing van de Veiligheidsregio.
Ambities
Crisisbeheersing en brandweer
Activiteit
Crisisbeheersing en brandweer
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Crisisbeheersing en brandweer
1. Crisisbeheersing en brandweer
Een effectief en efficiënt functionerende Veiligheidsregio. Het doel voor Hilversum is minder branden, minder schade en minder slachtoffers. Daarnaast zetten wij in op het vergroten van het bewustzijn en de zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven met als doel het zoveel mogelijk voorkomen van incidenten.
Activiteiten
●
Intensievere inzet van de wijkbrandweerman in het geven van voorlichting en advies, waarbij nadrukkelijk aandacht wordt besteed aan brandpreventie in gebouwen waar personen wonen die zichzelf niet of minder goed in veiligheid kunnen brengen.
●
Inspecteren van de fysieke veiligheid van portiekflats in samenwerking met woningcorporaties en brandweer.
●
Trainen van zorgprofessionals die bij inwoners ‘achter de voordeur’ komen met als doel het versterken van de brandveiligheid door het geven van voorlichting.
●
Vergroten van de brandveiligheid van senioren en minder-zelfredzamen in samenwerking met de Veiligheidsregio door intensivering van de samenwerking tussen zorg en veiligheid in drie kritieke gebieden: Centrum, Zuid-Oost en Zuid/ Zuid-West.
●
Voortzetten van de professionalisering van incidentbestrijding waarbij de aanbevelingen uit het inspectierapport “Inrichting repressieve brandweerzorg” worden doorgevoerd.
●
Inzetten van een breed pakket aan maatregelen om de bereikbaarheid van Hilversum te borgen en de dienstverlening van brandweer, politie en ambulancediensten in stand te houden.
●
Aanleg van een tijdelijke calamiteitenroute wegens de aanleg van de HOV.
●
Voortzetten van het treffen van voorbereidingen voor de verhuizing van de meldkamer naar Hilversum, door samenwerking met de meldkamer Flevoland en het verbeteren van de robuustheid van de virtuele samenvoeging.
●
Het overhevelen van de mogelijkheid voor realistisch oefenen en vakbekwaam worden en blijven naar een geschikte alternatieve locatie wegens de sluiting van oefencentrum Crailo.
●
Verkennen van een fusie met andere Veiligheidsregio’s.
●
Operationeel uitvoeren van de visie op Bluswatervoorziening.
●
Voorlichting blijven geven over risico’s.
●
Preventieprojecten uitvoeren.
●
Opstellen van risicoanalyses.
●
Versterken van het Veiligheidsbureau.
Openbare orde en veiligheid
Activiteit
Openbare orde en veiligheid
../Bestuur/Veilige stad/Activiteit/Openbare orde en veiligheid
2. Openbare orde en veiligheid
Een leefbare en veilige stad. Wij zetten daarbij in op de vergroting van het veiligheidsgevoel door middel van preventie, signalering en handhaving en zoeken daarbij de samenwerking op met interne en externe partners.
Activiteiten
●
Intensiveren van de aanpak van ondermijning met als speerpunten de aanpak van witwassen, spilfiguren en drugshandel, en tevens de aanpak van mensenhandel.
●
Intensiveren van de aanpak van jongerenoverlast door de integrale aanpak verder uit te breiden, met name richting preventie en vroegsignalering waarbij scholen, ouders en de buurt zo vroeg mogelijk worden betrokken.
●
Intensiveren van de aanpak van drugscriminaliteit waarbij wij door willen gaan met de integrale aanpak tegen hennepteelt, het bundelen van meldingen uit de samenleving en het sluiten van drugspanden door middel van het Damoclesbeleid.
●
Realiseren van een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag door middel van een persoonsgerichte aanpak met extra aandacht voor de zogenoemde top 60, waarbij sprake is van een optimaal functionerende bedrijfsvoering tussen veiligheid en zorg.
●
Vergroten van bekendheid van de wijkagent door het geven van voorlichting, in aanvulling op de acties die reeds vanuit de politieorganisatie zelf worden gedaan om de bekendheid te vergroten.
●
Investeren in een sterke samenwerking tussen BOA’s en politie waarbij wordt ingezet op betere informatie-uitwisseling, oog voor persoonlijke veiligheid van BOA’s en aangescherpte afspraken over de gevolgen van uitbreiding van bevoegdheden en uitrusting van BOA’s.
●
Effectiviteit en draagvlak vergroten van de gemeentelijke BOA’s op het gebied van jeugd, drank en horeca, milieu en buurten door samenlevingsgericht handelen en participeren in wijkteams, zorgnetwerken en buurtoverleggen.
●
Handhaving op fietsparkeren en het geven van voorlichting hierover.
●
Toename van de inzet van BOA’s in de openbare ruimte en bij evenementen.
●
Verlengen van de driejaarlijkse overeenkomst met de regio voor inzet van BOA’s voor controle op de naleving van de drank en horeca wet.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden van het project ‘preventie woninginbraken’.
●
Toepassen van bestuursdwang via de APV, waarbij de burgemeester de bevoegdheid heeft om zware woonoverlast aan te pakken op grond van de Wet aanpak woonoverlast.
●
Onderzoeken van de mogelijkheden naar voortzetten en uitbreiden van cameratoezicht.