Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De wethouder met vergunningverlening en handhaving in portefeuille, heeft zitting in het algemeen bestuur. De verdeling van de stemmen geschiedt naar rato van de omvang van de ingebrachte taken en derhalve naar rato van de financiële bijdrage. Door de volledige doorvoering van de kostprijssystematiek wordt onze inbreng in 2019 inclusief indexering 2,17% van het totaal aantal stemmen. Ons belang kan groter of kleiner worden door onze eigen inbreng te veranderen of doordat andere deelnemers hun inbreng vergroten of verkleinen. Indien de asbesttaken in 2019 structureel ondergebracht worden, zal Hilversum in het algemeen bestuur ongeveer 3,5 % van het totaal aantal stemmen hebben.
Partners
De provincies Flevoland en Noord-Holland, en de gemeenten Almere, Blaricum, Dronten, Gooise Meren, Huizen, Laren, Lelystad, Noordoostpolder, Urk, Weesp, Wijdemeren, Zeewolde.
Doel en openbaar belang
De Omgevingsdienst (OFGV) verricht een aantal door het rijk verplichte activiteiten voor de gemeente, waaronder het verlenen van omgevingsvergunningen, het toezicht houden en het handhaven, allemaal op het gebied van milieu. Verder kan de OFGV adviserende, ondersteunende en uitvoerende werkzaamheden verrichten op het gebied van milieu. Tot slot verzorgt de OFGV de uitvoering van programma’s en projecten voor de deelnemers, waaronder het ontwikkelen en het handhaven van een gemeenschappelijk uitvoerend milieubeleid, het leveren van milieutechnische kennis, en het uitvoeren van onderzoek en metingen.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 230.289
€ 427.828
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
Op basis van de kostprijssystematiek nemen we in 2018 deel voor 2,08%. Daarnaast zijn twee meerwerkopdrachten voor 2018 verleend: Asbesttaken en het Besluit bodemkwaliteit bij de A27. Eind 2018 wordt de uitvoering van de asbesttaken geëvalueerd met de OFGV en besloten of en hoe we dit structureel inbrengen per 1 januari 2019.
Voor 2019 is met het bedrag van € 427.828 rekening gehouden met ongewijzigde voortzetting van de meerwerkopdracht voor asbest als structurele taak. De begroting van de OFGV voor 2019 moet daarop nog worden aangepast. De in de begroting 2019 van het OFGV opgenomen algemene bijdrage van onze gemeente bedraagt € 247.828.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 875.000
€ 875.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 4.053.154
€ 4.053.154
Toelichting
Relevante beleidsinformatie
De OFGV gaat voor de gestelde kwaliteitscriteria 2.1. Deze zijn vastgelegd door het AB in december 2014 en bedoeld om de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving (de VTH – taken) te professionaliseren en de kwaliteit in de organisatie te borgen. Daarnaast is het van toepassing zijn van de kwaliteitscriteria 2.1 vastgelegd in de Verordening VTH van de gemeente Hilversum.
De kwaliteitscriteria hebben betrekking op de robuustheid van de organisatie, de professionaliteit van de medewerkers en de kwaliteit van de uit te voeren taken. Uitvoering hiervan blijft onder de aandacht van Hilversum en wordt eens per vier maanden besproken met de OFGV.Risico's
De vrije beschikbare weerstandscapaciteit bedraagt € 625.000. De benodigde weerstandscapaciteit komt uit op € 247.500. Dit betekent dat de beschikbare weerstandscapaciteit toereikend is voor de gesignaleerde risico’s.
Gelet op de komst van de Omgevingswet is het van belang goed te monitoren of de OFGV aan de kwaliteitscriteria 2.1 blijft voldoen.Programma
1. Wonen en leven
Website
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Statutaire vestigingsplaats is Hilversum. Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. De burgemeester van Hilversum maakt deel uit van en is voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur. Het bestuur beslist bij meerderheid van stemmen. Hilversum heeft 1 van de 7 stemmen in het algemeen bestuur.
Partners
De gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
- Het voorbereiden op crises en rampen en het organiseren van de crisisorganisatie. Deze taken worden gezamenlijk uitgevoerd door de brandweer, politie, GHOR en bevolkingszorg.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer. De belangrijkste taak van de brandweer is het voorkomen, beperken en bestrijden van branden en gevaren bij ongevallen (anders dan brand).
- Het instellen en in stand houden van een geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR) in de regio. De GHOR coördineert de inzet van geneeskundige diensten tijdens rampen en grote ongevallen.
- Het instellen en in stand houden van een operationele organisatie voor bevolkingszorg. De belangrijkste taken van bevolkingszorg is het voorlichting van en op opvangen/verzorgen van de bevolking bij rampen en crises.
- Het in stand houden van een gemeenschappelijke meldkamer voor de brandweertaak, de geneeskundige hulpverlening, het ambulancevervoer en de politietaak.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 7.769.532
€ 7.927.658
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
Het begrotingstotaal bedraagt € 25 miljoen. De gemeente Hilversum draagt zo’n 39% van de kosten. In 2019 bedraagt de algemene bijdrage voor de Veiligheidsregio € 7.414.580. Daarnaast dragen wij voor de Bevolkingszorg een bedrag van € 124.734 bij en voor de huisvesting van een bedrag van € 388.344.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.093.091
€ 1.023.091
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 15.414.852
€ 14.494.031
Toelichting
Relevante beleidsinformatie
De Wet veiligheidsregio’s verdeelt het Nederlandse grondgebied in regio’s en verplicht elke regio een gemeenschappelijke regeling te treffen waarbij een openbaar lichaam wordt ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De verdeelsleutel van de gemeentelijke bijdragen is geregeld in artikel 32 van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek 2015. Vervolgens bepaalt artikel 35 van deze regeling dat bij opheffing het algemeen bestuur een verdeling opstelt. Als verdeelsleutel voor de gemeentelijke bijdragen wordt dezelfde verhouding toegepast als bij de algemene uitkering uit het gemeentefonds aan de individuele gemeenten voor openbare orde en veiligheid voor brandweer en rampenbestrijding opgenomen bedragen. Dezelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves.
Risico's
De deelnemende gemeenten dragen in een eventueel tekort bij op basis van het aantal inwoners. De mogelijke fusie met Flevoland belemmert een goede doorkijk op 2019 en verder. Eind 2018 ligt er een business case.
Programma
4. Bestuur
Website
Gemeenschappelijke regelingen
Regio Gooi en Vechtstreek
Regio Gooi en Vechtstreek
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Op 21 maart 2018 is een nieuwe gemeenschappelijk regeling in werking getreden. Op basis van die regeling heeft ieder lid een gelijke stem. Dit betekent dat Hilversum dan 14% van de stemmen heeft. Een andere bepaling in de nieuwe gemeenschappelijke regeling is de positie van de voorzitter. Aan het algemeen bestuur wordt een onafhankelijk voorzitter toegevoegd: de burgemeester van de grootste gemeente. Dat betekent dat Pieter Broertjes voorzitter is. Als lid namens Hilversum zal een wethouder plaatsnemen in het algemeen bestuur. Wethouder Jaeger is benoemd door de gemeenteraad in deze functie. Wethouder Kastje is benoemd als plaatsvervanger. Verder wordt het algemeen bestuur uitgebreid met een lid namens de gemeente Eemnes wanneer het onderwerpen betreft die ook hen aangaan. Ook zij hebben een gelijke stem, wat het aandeel van Hilversum op 13% brengt.
Partners
Gemeenten Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren en op specifieke taken ook gemeente Eemnes.
Doel en openbaar belang
In de nieuwe gemeenschappelijke regeling is het doel als volgt ge(her)formuleert: Doel is de wenselijk geachte samenwerking tussen de gemeenten in Gooi en Vechtstreek en Eemnes zodanig vorm te geven dat de aan de Regio opgedragen taken doelmatig en doeltreffend worden uitgevoerd met behoud van de regie van de gemeenten onder waarborging van de betrokkenheid van gemeenteraden bij de regionale samenwerking.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 27.796.929
€ 34.489.925
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0
€ 0
Toelichting
De bijdrage 2019 bestaat uit een bedrag van € 15.501.043 aan gemeentelijke bijdrage en het doorbetalen van € 18.988.882 aan middelen, die wij als centrumgemeente ontvangen.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 13.321.000
€ 12.308.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 34.236.000
€ 32.946.000
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn afkomstig uit de begroting 2019 van de regio Gooi en Vechtstreek.
Relevante beleidsinformatie
De gemeenschappelijke regeling heeft een openbaar lichaam ingesteld als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De opheffing van de regeling en de ontbinding van het openbaar lichaam is geregeld in artikel 41 van de Gemeenschappelijke Regeling Regio Gooi en Vechtstreek. Hierin is bepaald dat bij opheffing een liquidatieplan vastgesteld wordt door het algemeen bestuur waarbij afspraken worden gemaakt over de vereffening van het vermogen. De verdeelsleutel van deze vereffening is gelijk aan de verdeelsleutel die is bepaald bij het aangaan van de diverse verplichtingen. In beginsel is dat op basis van het inwonersaantal. Deze zelfde verdeling van financiële verantwoordelijkheid geldt ook bij een nadelig jaarresultaat, dat niet opgevangen kan worden met de eigen reserves. Dat betekent dat in geval van schulden bij opheffing of tekorten bij de jaarrekening de gemeente Hilversum hiervoor voor ongeveer 35 % aansprakelijk is. De solvabiliteitsratio en het weerstandsvermogen van de Regio is echter nog voldoende, dus de kans hierop is klein.
Risico's
De financiële risico’s van de Regio G&V zijn opgenomen in de Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van hun Programmabegroting 2019-2022. Op basis van deze risico’s is de eigen ratio weerstandsvermogen met 1,01% voldoende.
Programma
4. Bestuur
Website
Gemeenschappelijke regelingen
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Werkvoorzieningsschap Tomingroep
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Namens Hilversum zit portefeuillehouder Jaeger in het Algemeen Bestuur (AB). Op grond van de eind 2017 vastgestelde Gemeenschappelijke Regeling Tomingroep 2017 is zowel de stemverhouding in het AB van de Tomingroep (‘het Schap’) als de financiële verhouding bepaald op basis van het aantal SW’ers per gemeente over de afgelopen 10 jaar. Het gaat hierbij om het aandeel in het eigen vermogen, de verdeling van dividend en een eventueel aanvullende verliescompensatie. Voor Hilversum is het voor 5 jaar vastgestelde aandeel 31,3%.
Partners
De gemeenten Almere, Blaricum, Gooise Meren, Eemnes, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
Doel en openbaar belang
Het Werkvoorzieningsschap voert namens de deelnemende gemeenten taken uit in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) die gericht zijn op het aanbieden van aangepast werk aan mensen met een arbeidsbeperking.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 7,4 mln
€ 7,0 mln
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 0,9 mln nadeel
€ 0,8 mln nadeel
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is de rijksbijdrage WSW die Hilversum via de algemene uitkering ontvangt. De bedragen zijn gebaseerd op de meicirculaire 2018.
Het Schap heeft een 100% deelneming in Tomingroep BV. Het Schap en de BV hebben een meerjarige samenwerkingsovereenkomst afgesloten. In deze overeenkomst garandeert de BV aan het Schap een nulresultaat, en verklaart het Schap dat de SW-medewerkers bij de BV worden gedetacheerd. Het nulresultaat houdt in dat een negatief resultaat bij het Schap wordt gecompenseerd door een garantietoekenning door de BV. Het uiteindelijke resultaat van het Schap is daarmee in elk rekeningjaar minimaal € 0.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1,9 mln
€ 1,9 mln
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 10,9 mln
€ 10,5 mln
Toelichting
De bedragen voor eigen en vreemd vermogen zijn gebaseerd op begroting 2019 van de Tomingroep.
Relevante beleidsinformatie
In 2017 heeft het Algemeen Bestuur het besluit genomen om Tomin als inclusieve werkgever in deze regio de ruimte te geven om groei te realiseren in de BV zodat het subsidietekort in het Schap gecompenseerd kan blijven voor de toekomst, maar vooral ook om meer werkgelegenheid te kunnen realiseren voor mensen uit de hele doelgroep Participatiewet. Dit scenario is verwerkt in de begroting 2019 die daardoor een positief beeld laat zien, ook voor de langere termijn. De raad van Hilversum heeft hier 6-6-2018 een positieve zienswijze op geformuleerd. Wel geeft de raad duidelijk mee aan het AB dat men betrokken wil zijn bij besluitvorming vanaf het beeldvormend stadium en dat men behoefte heeft aan regie en sturing op dat proces. Dat betekent onder andere inzicht in de financiële structuur en in de aard van het eigen vermogen. Het eigen vermogen van Tomin BV bedraagt meer dan € 20 mln.
Risico's
De gemeente is 100% risicodrager voor haar aandeel (= het aantal werkdagen van de in de gemeente Hilversum wonende werknemers). Sinds 1 januari 2015 kunnen er geen mensen meer instromen in de WSW: het aantal WSW-ers vermindert door natuurlijk verloop. Het ministerie bouwt de bijdrage WSW (in participatiebudget) versneld af, waardoor er een steeds groter verschil ontstaat tussen de rijkssubsidie per medewerker en de werkelijke kosten per medewerker.
Programma
3. Werken
Website
Vennootschappen en coöperaties
Vennootschappen en coöperaties
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum heeft 120.939 van de 55.690.720 aandelen en daarmee 0,2% van het stemrecht op de AVA (Algemene Vergadering van Aandeelhouders). De gemeente wordt op de AVA vertegenwoordigd door de wethouder Financiën.
Partners
De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap.
Doel en openbaar belang
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger en is het voor de gemeente mogelijk om op eenvoudige wijze toegang te krijgen tot de geldmarkt.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 305.976
€ 170.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
Hilversum bezit 120.939 aandelen, gewaardeerd tegen € 274.000. Het dividend uit jaar T wordt in jaar T+1 begroot en verwerkt. Het in 2018 uitgekeerde dividend bedraagt € 305.976 (raming € 120.000) en betreft de dividenduitkering van de BNG over 2017. Voor 2019 is een te ontvangen dividend van € 170.000 begroot.
Een prognose van de financiële resultaten over 2018 en 2019 geeft de bank niet vrij. De BNG Bank emitteert leningen die beursgenoteerd zijn. Om die reden is de BNG Bank gehouden aan regels die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie. Het verstrekken van cijfers en verwachtingen over eigen vermogen en netto resultaat valt daar uitdrukkelijk onder. De BNG Bank gaat pas tot publicatie van de gerealiseerde resultaten over na behandeling van de door de externe accountant goedgekeurde jaarrekening en het voorstel tot winstuitkering door de Raad van Commissarissen (RvC). Het laatst bekende resultaat is de nettowinst na belastingen in 2017; deze was € 393 mln.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen van de verbonden partij
niet bekend
niet bekend
Toelichting
De verwachte eindstanden 2018 en 2019 van het eigen en vreemd vermogen geeft de BNG niet vrij om dezelfde redenen als de prognose van de financiële resultaten niet wordt vrij gegeven. De laatst bekende stand van het eigen dan wel vreemd vermogen is de stand per 31-12-2017 bedroeg € 4,953 mld. respectievelijk € 135,0 mld.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Gering. De ratings van de BNG zijn respectievelijk Aaa bij Moody’s, AAA bij Fitch en AA+ bij Standards & Poor’s en zijn daarmee gelijk aan de ratings van de Nederlandse Staat.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vennootschappen en coöperaties
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Als aandeelhouder in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De gemeente Hilversum heeft 89.569 van de 5.777.247 aandelen en daarmee 1,55 % van het stemrecht in de AVA.
Partners
De aandelen van de N.V. zijn in handen van provinciale en gemeentelijke overheden.
Doel en openbaar belang
Het statutaire doel van Vitens is de uitoefening van een publiek (drink)waterbedrijf, waaronder de winning, de productie, het transport, de verkoop en de distributie van water (statuten art 3 lid 1). Het doel van de deelname van Hilversum is het beïnvloeden van het beleid van Vitens, teneinde de prijs van water voor de Hilversumse burgers en bedrijven zo laag mogelijk te houden.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 127.188
€ 86.882
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 20,5 miljoen
€ 14 miljoen
Toelichting
Hilversum bezit 89.569 aandelen met elk een verkrijgingsprijs van € 1. Op de gemeentelijke balans is de financiële deelname in Vitens daarom gewaardeerd op € 89.569.
Het te verwachten resultaat over 2018 bedraagt € 20,5 mln. Het te verwachten dividend over 2018 (uit te betalen in 2019) bedraag € 1,00 per aandeel.
Het te verwachten resultaat over 2019 bedraagt € 14,0 mln. Het te verwachten dividend over 2019 (uit te betalen in 2020) bedraag € 0,97 per aandeel.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 537,1 miljoen
€ 552,9 miljoen
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 1.240 miljoen
€ 1.294 miljoen
Toelichting
De bovenstaande prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2018 en 31-12-2019 wordt door Vitens zelf verstrekt in een aparte opgave.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Geringe risico’s. Het betreft een bedrijf met een monopolie op het gebied van drinkwater.
Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Vennootschappen en coöperaties
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Coöperatie Parkeerservice U.A.
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Hilversum is 1 van de 17 leden in de Algemene Leden Vergadering (ALV) en heeft daar 1 stem. Portefeuillehouder Bereikbaarheid en Parkeren neemt deel aan de ALV.
Partners
Gemeenten Alkmaar, Alphen aan den Rijn, Amersfoort, Barneveld, Deventer, Gorinchem, Gouda, Hoogeveen, IJsselstein, Lelystad, Nieuwegein, Nijkerk, Woerden, Zandvoort en Zeist en Parkeren Amersfoort B.V.
Doel en openbaar belang
1. De Coöperatie heeft ten doel het bewerkstelligen van samenwerking tussen de Coöperatie en haar Leden op het werkgebied van de Coöperatie en het voorzien in de stoffelijke behoeften van de Leden van de Coöperatie door het sluiten van overeenkomsten van opdracht met de Leden ter zake van het bedrijf dat door de Coöperatie wordt uitgeoefend ten behoeve van de Leden op het gebied van het adviseren en leveren van diensten ter zake van garagebeheer, straatparkeerbeheer en straatparkeerhandhaving in het geografisch werkgebied van de Leden.
2. Als nevendoel kan de Coöperatie andere belangen op het gebied van parkeren van haar Leden behartigen.2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 958.563
€ 1.071.524
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 225.465 nadelig
Toelichting
De jaarlijkse bijdrage is op basis van afgenomen producten. Het nadelige resultaat in 2019 wordt gedekt vanuit de algemene reserve.
Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.399.655
Vreemd vermogen van de verbonden partij
geen
geen
Toelichting
Relevante beleidsinformatie
Risico's
De financiële stabiliteit is het afgelopen jaar toegenomen. Wel blijft er de komende twee jaar (2019 en 2020) een licht negatief resultaat begroot, mede als gevolg door twee vertrekkende leden. Binnen de algemene reserve is voldoende ruimte om deze te dekken. Vanaf 2021 wordt een positief resultaat verwacht door de toetreding van nieuwe leden (gesprekken met potentiële leden zijn al gaande) en door een grotere afname door bestaande leden.
Programma
3. Werken
Website
Vennootschappen en coöperaties
Coöperatie Productief Leren
Coöperatie Productief Leren
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De gemeente Hilversum neemt deel aan de coöperatieve vereniging Productief Leren. De wethouder onderwijs heeft zitting in het bestuur en vertegenwoordigt daar de gemeente Hilversum.
Partners
ROC van Amsterdam (MBO college Hilversum) , Qinas (namens Voortgezet Onderwijs) en gemeenten in de Regio Gooi- en Vechtstreek.
Doel en openbaar belang
De coöperatie heeft tot doel het bieden van een geïntegreerde onderwijsvoorziening aan leerlingen die hun school vroegtijdig verlaten of dreigen te verlaten, door het in stand houden en verder ontwikkelen van het project "Productief Leren" in de regio Gooi- en Vechtstreek. De activiteiten zijn gericht op het voeren van de regie over onderwijs en zorg waardoor met de leerling wordt gewerkt naar een startkwalificatie en/of toegang tot de arbeidsmarkt.
De coöperatie heeft verder tot doel de stad tot school te maken door ondernemers in de regio te betrekken opdat praktijkstages een prominente plaats hebben in het onderwijsprogramma. De coöperatie kan ook de maatschappelijke belangen van haar leden behartigen, zowel maatschappelijke, immateriële als ideële belangen.2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 120.000
€ 120.000
Financieel resultaat van de verbonden partij
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting
Deze bijdrage wordt vanuit de centrummiddelen VSV, die de gemeente Hilversum jaarlijks overdraagt aan de Regio Gooi en Vechtstreek, door de Regio Gooi en Vechtstreek aan de coöperatie verstrekt. De totale begroting van Productief Leren bedraagt naar verwachting circa € 0,8 mln.
Het ROC van Amsterdam voert de financiële administratie van de coöperatie Productief Leren. De coöperatie heeft geen eigen financieel resultaat.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen van de verbonden partij
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting
Het ROC van Amsterdam voert de financiële administratie van de coöperatie Productief Leren. De coöperatie heeft geen eigen noch vreemd vermogen.
Relevante beleidsinformatie
Sinds 17 mei 2017 is Productief Leren een coöperatie waardoor voor deze Plusvoorziening het eigenaarschap is belegd bij de gemeentes in Gooi en Vechtstreek, het ROCvA en Qinas. De situatie verandert als de coöperatie zelf contracten gaat sluiten en verplichtingen aangaat. Dat is op dit moment nog niet het geval.
Risico's
Productief Leren geldt als een zogeheten "verplichte Plusvoorziening". Als Productief Leren om welke reden dan ook niet blijft bestaan zullen we deze voorziening anders moeten vormgeven.
Programma
2. Zorg
Website
Vennootschappen en coöperaties
GEM Crailo BV
GEM Crailo BV
Bestuurlijke deelname van de gemeente
GEM Crailo BV is opgericht op 1 mei 2018. De gemeenten Hilversum, Gooise Meren en Laren zijn de aandeelhouders van de BV (Hilversum 45%, Gooise Meren 45% en Laren 10%). De wethouders Financiën/Crailo vertegenwoordigen hun gemeente in de Algemene Vergadering (van aandeelhouders). De wethouders Ruimtelijke Ordering vertegenwoordigen hun gemeente in het Bestuurlijk Overleg.
Partners
Gemeenten Gooise Meren en Laren
Doel en openbaar belang
De Vennootschap heeft ten doel het ontwikkelen, realiseren en exploiteren van plangebied Crailo voor woningbouw en bedrijvigheid en het verrichten van al hetgeen met het vorenstaande verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
Financieel resultaat van de verbonden partij
Toelichting
Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, welke jaarlijks geactualiseerd zal worden.
Op het moment van opstellen van de begroting 2019 waren geen financiële cijfers bekend.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.000
€ 1.000
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aantrekken van liquiditeiten in de vorm van uitbreiding van het eigen vermogen en/of het vreemd vermogen zal zijn basis vinden in een in het najaar van 2018 op te stellen financieringsplan.
Relevante beleidsinformatie
·Richtinggevend is het Ambitiedocument, dat door de gemeenteraden van de drie gemeenten is vastgesteld op 18 december 2017.
·Ten behoeve van de gebiedsontwikkeling hebben de gemeenteraden van de drie deelnemende gemeenten eveneens op 18 december 2017 de intergemeentelijke grondexploitatie vastgesteld, welke op 21 december 2017 is ondertekend.
·Op 19 december 2017 hebben de Colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten de samenwerkingsovereenkomst vastgesteld, waartoe GEM Crailo BV is te toegetreden op basis van de op 17 juli 2018 door de Colleges van B&W van de drie deelnemende gemeenten vastgestelde akte van toetreding.
·Op initiatief van de gemeenteraden is de Verordening voor de Radenadviescommissie opgesteld. Met de Verordening wordt beoogd de controlerende rol van de gemeenteraad in de realisatiefase van de Gebiedsontwikkeling Crailo te versterken.Risico's
In de vergadering van 18 december 2017 is de raad geïnformeerd over de risico’s. In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing is dit uitvoerig beschreven.
In het najaar van 2018 zal omtrent de risico’s van de intergemeentelijke grondexploitatie ook voor GEM Crailo BV als zelfstandige onderneming een risicoanalyse inclusief beheersmaatregelen worden opgesteld.Programma
5. Financiën en grondexploitaties
Website
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Stichting Gooisch Natuurreservaat
Bestuurlijke deelname van de gemeente
Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van de participanten van het GNR plus een onafhankelijk voorzitter en twee onafhankelijke deskundigen. Samen hebben zij 20 stemmen te verdelen, waarvan Hilversum er 4 heeft. Hilversum wordt vertegenwoordigd door de wethouder Natuur & Groen.
Partners
De participanten van het GNR zijn de gemeenten Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Huizen, Laren en Naarden en de provincie Noord-Holland.
Doel en openbaar belang
- De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van de aldaar gelegen terreinen, ten einde deze ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden, en
- aan het publiek, door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon te verzekeren.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
€ 764.230
€ 850.970
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 143.760 nadeel
€ 23.780 voordeel
Toelichting
In 2019 bedraagt de bijdrage van Hilversum afgerond € 851.000 conform de begroting 2019 van het GNR. Daarnaast is in de gemeentelijke begroting 2019 op basis van de transparantieregeling rekening gehouden met een BTW teruggave van € 83.000. De nettobijdrage is zodoende € 768.000.
Zowel het nadeel in 2018 als het voordeel in 2019 zal verrekend worden met de algemene reserve.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
€ 1.114.400
€ 1.138.200
Vreemd vermogen van de verbonden partij
€ 723.400
€ 634.400
Toelichting
De bedragen voor het eigen en vreemd vermogen zijn op basis van de begroting 2019.
Relevante beleidsinformatie
Een relevante ontwikkeling is de lopende verkenning door de participanten van de mogelijkheden om hun Samenwerkingsovereenkomst GNR te wijzigen. Deze overeenkomst gaat onder meer over wie de participanten zijn en hoe zij hun (financiële) bijdrage aan het GNR onderling verdelen. De raden en staten van de participanten zijn bevoegd om te besluiten over wijziging van de Samenwerkingsovereenkomst.
Risico's
In de begroting 2019 noemt de Stichting GNR o.a. de volgende risico's:
- Stichting GNR is eigen risicodrager voor o.a. ww-verplichtingen van het personeel en het ziekteverzuim
- Kostenoverschrijdingen en financiering van projecten.
- Subsidieregeling Natuur en Landschap 2017 – 2022 (verantwoording)
- Onderhoud vastgoed
- Al dan niet van kracht blijven van de transparantieregeling BTW
Programma
1. Wonen en leven
Website
Stichtingen en verenigingen
Uitvaartstichting Hilversum
Uitvaartstichting Hilversum
Bestuurlijke deelname van de gemeente
De verantwoordelijke portefeuillehouder (beheer, vastgoed, grondexploitaties) is voorzitter van de Raad van Toezicht. Dit lid heeft een vetorecht ten aanzien van alle besluiten die in de Raad van Toezicht worden genomen. Verder bestaat de Raad van Toezicht uit een lid met bedrijfsvoeringskennis en een lid met funeraire kennis. Het bestuur van de stichting legt verantwoording af aan de Raad van Toezicht van de stichting. Daarmee wil de gemeente de kwaliteit van dienstverlening in het crematorium en op de begraafplaatsen aan haar burgers waarborgen en toezicht houden op de bedrijfsvoering van de stichting. De Raad van Toezicht geeft bovendien gevraagd en ongevraagd advies over de ontwikkeling van het crematorium en de begraafplaatsen in Hilversum. De stichting laat jaarlijks haar begroting en jaarrekening goedkeuren door het college.
Partners
Niet van toepassing
Doel en openbaar belang
De stichting heeft tot doel om het crematorium en de begraafplaatsen van de gemeente Hilversum op een professionele, efficiënte en effectieve wijze te exploiteren. Daarmee geeft het uitvoering aan een gemeentelijke plicht. De stichting is verantwoordelijk voor de uitvoering van de dagelijkse werkzaamheden en de volledige bedrijfsvoering en financiën waarbij het voorzien in de behoefte aan begraven op minimaal gelijk kwaliteitsniveau tegen betaalbare tarieven als primaire doelstelling geldt.
2018
2019
Financiële belang van de gemeente
geen
geen
Financieel resultaat van de verbonden partij
€ 75.100 nadelig
€ 61.500 voordelig
Toelichting
In 2016 heeft de financiële overdracht door de gemeente aan de Stichting plaatsgevonden. De stichting is daarna volledig verantwoordelijk voor de exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen en het crematorium en voert dit uit voor eigen rekening en risico.
De financiële resultaten in 2018 en 2019 zijn op basis van meerjarenbegroting 2018-2023.Stand per 31-12-2018
Stand per 31-12-2019
Eigen vermogen van de verbonden partij
Nog niet beschikbaar
Nog niet beschikbaar
Vreemd vermogen van de verbonden partij
Nog niet beschikbaar
Nog niet beschikbaar
Toelichting
Een prognose van het eigen en vreemd vermogen per 31-12-2018 en 31-12-2019 is niet gegeven. De laatst bekende gegevens zijn per 31-12-2017. Het eigen vermogen was op dat moment negatief (€ 261.000) en de langlopende schulden hadden een hoogte van € 76.000.
Relevante beleidsinformatie
Risico's
Ondanks de positieve meerjarencijfers bij de stichting kunnen onvoorziene tegenvallende exploitatieresultaten van de Stichting een risico vormen voor de gemeente. Het risico voor de gemeente bestaat er uit dat gemeente het eigen vermogen en of de liquiditeitspositie van de beheersstichting moet versterken.
Daarnaast zal in 2019 het plan rondom uitbreiding van huisvesting tot wasdom komen. Als de gemeente ervoor kiest om eigenaar te worden, zal hier een investeringsbudget voor moeten worden vrijgemaakt. De kapitaallasten kan de gemeente verdisconteren in de gebruikersvergoeding die het van de stichting krijgt.Programma
1. Wonen en leven
Website