Kansrijke stad
Opgave van de stad
Ieder kind heeft het recht om gezond en gelukkig op te groeien, met dezelfde ontwikkelingsmogelijkheden. Hilversum wil bijdragen aan gelijke kansen voor ieder kind. Daar waar de basisvoorzieningen zoals peuterspeelzalen, onderwijs, sport, cultuur en gezondheidszorg niet voldoende zijn, bieden we aanvullende maatregelen. Door het bieden van ondersteuning, geven wij ouders een steuntje in de rug en de jeugd een grotere ontwikkelkans. Dit doen wij door de inzet van jeugdgezondheidszorg, opvoedondersteuning en een gezond onderwijsklimaat, maar ook het verkleinen van achterstanden door de inzet van extra taalonderwijs en vroegschoolse educatie.
Ambities
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Activiteit
Onderwijsbeleid en leerlingzaken
../Zorg/Kansrijke stad/Activiteit/Onderwijsbeleid en leerlingzaken
1. Onderwijsbeleid en leerlingzaken
Bieden van gelijke ontwikkelkansen voor kinderen en volwassenen door stimuleren en faciliteren om gebruik te maken van de voorzieningen op het gebied van (voorschoolse en passende) educatie. En de samenwerking te intensiveren tussen (BO en VO) scholen, peuterspeelzalen, kinderopvang, jeugdzorg, sociaal plein, werkgevers en maatschappelijke organisaties in de buurt en wijk
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het door de raad vastgestelde onderwijskansenbeleid en harmonisatie peuterspeelzalen.
●
Evaluatie van het onderwijskansenbeleid conform afspraken met de raad.
●
In samenwerking met de schoolbesturen opstellen van maatwerkplannen om de doorgaande leerlijn te borgen.
●
Faciliteren van een goede overdracht tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en het basisonderwijs door het oprichten van een overleg/regiegroep met alle betrokken instellingen.
●
In samenwerking met de regiegroep een plan van aanpak opstellen waarin in ieder geval afspraken worden gemaakt op welke manier de doorgaande leerlijn wordt geborgd en hoe ouders betrokken worden.
●
Ontwikkelen van een monitor om de voortgang en resultaten van het uit te voeren beleid te kunnen toetsen.
●
Stimuleren ouders om gebruik te maken van peuterspeelzalen (voorschoolse educatie voorzieningen) in samenwerking met Jeugd en Gezin.
●
Om de aansluiting tussen Passend Onderwijs en jeugdzorg goed te organiseren, is er het wettelijk verplicht overleg (OOGO) tussen onderwijs en gemeenten.
●
Uitvoering geven aan de regionaal opgestelde ontwikkel agenda.
●
In regionale samenwerking afstemmen en structurele afspraken maken over onderwijs-zorg combinaties.
●
Ondersteunen van jeugdhulp/ jeugdzorg binnen MBO.
●
Lokaal uitvoering geven aan het regionaal opgestelde uitvoeringsprogramma Match op Meedoen, waarin het tegengaan van jeugdwerkloosheid, de aanpak van voortijdig schoolverlaten (VSV- rijkssubsidie), reguliere leerplichttaken en de RMC taken (rijkssubsidie) zijn ondergebracht.
●
Afstemming en structurele afspraken rondom de uitstroom van “kwetsbare jongeren” (VSO, praktijkschool).
●
Extra inzetten op voorkomen van jeugdwerkloosheid door begeleiding van jongeren zonder diploma, opleiding, werk of inkomen die door het regionaal bureau leerlingzaken (RBL) worden aangedragen.
●
Deelname aan coöperatie Productief Leren; plusvoorziening voor overbelaste jongeren.
●
Uitvoering geven aan talentontwikkeling en maatschappelijke betrokkenheid door samenwerking met MBO, de maatschappelijke stage, Media Campus en volwasseneducatie, door:
- MBO: Opstellen van een uitvoeringsagenda gemeente en MBO om de samenwerking te versterken,
- Maatschappelijke stages: Jaarlijks realiseren van maatschappelijke stages voor 1000 leerlingen van 7 deelnemende VO scholen daarmee stimuleren van vrijwilligerswerk,
- Media Campus: talentontwikkeling voor mediasector door uitwisseling en samenwerking te organiseren van mediabedrijven en scholen.
●
Volwasseneneducatie: Inzetten op het beter herkennen van laaggeletterdheid
- De consulenten van het sociaal plein worden getraind op herkennen van laaggeletterdheid,
- Op scholen en peuterspeelzalen meer aandacht vragen voor laaggeletterdheid, door pedagogisch medewerkers, leerkrachten en docenten,
- Motiveren van inwoners om een taaltraject te starten en doorverwijzen.
●
Uitvoering geven aan de nieuwe inkoopsystematiek waarbij taalaanbieders meer vrijheid hebben om taaltrajecten in te richten.
●
Monitoren wat de effecten zijn van taaltrajecten met betrekking tot werk, maatschappelijke participatie en het volgen van een opleiding.
●
Leerlingvervoer: onderzoeken op welke manier het zelfstandig reizen van kinderen bevorderd kan worden.
Onderwijshuisvesting
Activiteit
Onderwijshuisvesting
../Zorg/Kansrijke stad/Activiteit/Onderwijshuisvesting
2. Onderwijshuisvesting
Het bieden van voldoende duurzame, voldoende ruime en kwalitatief op orde zijnde huisvesting voor leerlingen in het primair, voortgezet , speciaal en internationaal onderwijs en stimuleren van multi-functioneel gebruik van de schoolgebouwen
Activiteiten
●
Uitvoering geven aan het onderwijshuisvestingsprogramma 2019.
●
Vaststellen van de staat van onderhoud van schoolgebouwen op basis van het wettelijk toetsingskader.
●
Onderzoek doen naar de eventuele meerkosten van het onderhoud van monumentale schoolgebouwen.
●
Onderzoek doen naar de consequenties van een upgrade van gymnastieklokalen.
●
Verder uitwerken van het protocol renovatie schoolgebouwen versus vervangende nieuwbouw.
●
Opstellen van een meerjarig uitvoeringsprogramma voor ‘Frisse Scholen’ .
●
Verduurzamen van schoolgebouwen.
●
Uitvoering geven aan de besluitvorming van de businesscases Internationaal onderwijs.
●
Onderzoek doen naar de afschrijvingstermijnen van onderwijshuisvesting.
●
Opstellen van een integraal huisvestingsplan voor de lange termijn, inclusief financiële consequenties, en inclusief de uitkomsten van de hiervoor genoemde onderzoeken en geformuleerde kaders en uitvoeringsmaatregelen.
●
Actualiseren van de verordening materiele en financiële gelijkstelling.
●
Actualiseren van de verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.
Openbaar basisonderwijs
Activiteit
Openbaar basisonderwijs
../Zorg/Kansrijke stad/Activiteit/Openbaar basisonderwijs
3. Openbaar basisonderwijs
Uitvoeren van de wettelijke taak door het toezicht houden op het openbaar basisonderwijs op basis van het “Convenant extern toezicht op het openbaar primair onderwijs” dat gesloten is tussen de Gemeente Hilversum en STIP Openbaar basisonderwijs Hilversum
Activiteiten
●
Zorgdragen voor informatievoorziening aan de gemeenteraad over de werkzaamheden en de financiële stand van zaken van Stip.
●
Houden van twee maal per jaar van bestuurlijk overleg tussen de wethouder onderwijs en bestuur Stip Openbaar Onderwijs Hilversum ter beoordeling van de continuïteit van het openbaar onderwijs in Hilversum.